tiistai 12. toukokuuta 2015

Olenko brändiuskollinen?

Project: Forever -blogin Sofia haastoi minut pohtimaan omaa brändiuskollisuuttani. Liikkeelle tämä haaste on lähtenyt Pako Arjesta -blogista ja se on ehtinyt kiertää jo useita matkablogeja. Ensimmäiseksi mieleeni tuli Naomi Kleinin kirja Brändätyt ja erinäiset monikansalliset yhtiöt. Seuraavaksi aloin tuskailla, että onko minulla yhtään brändiä, mille olisin brändiuskollinen.

Kyllähän niitä joitain löytyi, kun oikein alkoi pohdiskelemaan.


Eniten brändiuskollisuutta tulee varmaan harjoitettua ihan arjessa. Astiat pestään Fairylla, hiuksia hoidan Doven hoitoaineella ja kaupasta ostamme Pirkka-pekonia. Minun mielestäni mies on meistä huomattavasti brändiuskollisempi. Hän ostaa lähes järjestään Ted Bakerin vaatteita ja kaikki aurinkolasit ovat Ray-Baneja. Omat vaatteeni ovat sekalainen seurakunta. En ole löytänyt tiettyä brändiä, joka hivelisi silmiäni muita enemmän.


Orastavaa brändiuskollisuutta löytyy urheilukenkien osalta. Sekä sisäkengät että ulkokengät ovat Vibramin Fivefingersit ja olen kieltämättä kovin ihastunut näihin minimalistikenkiin. Erityisesti juoksukenkinäni toimivat Seeyat ovat aivan mahtavat. Ohuen pohjansa vuoksi ne eivät tosin sovi isolla soralla juoksenteluun tai kovin kylmään säähän. Jossain vaiheessa olisi tarkoitus hankkia saman merkin hiukan jykevämmät kengät sorateitä ja talvea ajatellen.

Brändit reissun päällä


Airbnb on ollut yleisin käyttämämme palvelu majoituksen varaamiseen. Airbnb on toiminut kohdallamme hyvin ja olemme sen kautta tutustuneet myös mielenkiintoisiin ihmisiin. Kirjoittelin jonkin aikaa sitten kokonaan oman postauksen Airbnb:stä, joka löytyy täältä.

Skyscanner on mielestäni melko lyömätön lentojen vertailussa. Käytän sitä mielelläni, koska se on helppokäyttöinen ja löytää suhteellisen hyvin lentoja myös eksoottisempiin kohteisiin. Välillä palvalu takkuaa, mutta käännyn silti aina sen puoleen. Skyscannerista voit lukea lisää täältä.

Canonin järjestelmäkamera kulkee aina mukanani. Tämä on ensimmäinen Canon, jonka omistan, mutta voisin ostaa Canonin jatkossakin. Aikaisemmat pokkarikamerat olivat HP:ta ja joitain muita merkkejä ja niitä en kyllä jäänyt kaipaamaan. Joku pienempi Canon olisi kiva massiivisen järkkärin rinnalle.

Olenko sokea omalle brändiuskollisuudelleni?


Voin sanoa, että tämän postauksen kirjoittaminen ei tuntunut helpolta. Itse olen aika valmis vaihtamaan brändistä toiseen, jos esimerkiksi vertailut suosittelevat toista tuotetta. Mietin, voinko olla brändiuskollinen, jos olen ostanut kyseistä tuotemerkkiä vaikka vain kahdesti? Tärkein kysymys varmaan on, ostanko samaa brändiä myös jatkossa. Monen tuotteen kohdalla en kuitenkaan osaa tähän kysymykseen vastata. Nykyinen ja edeltävä puhelimeni ovat Samsungeja, mutta en näe mahdottomuutena toiseen merkkiin vaihtamista.

Ehkä olen vain sokea omalle brändiuskollisuudelleni tai en näe blogin kannalta kovin tähdellisenä sitä, että ostan aina Saarioisen jauhelihamakaronilaatikkoa (tosin olen tästäkin poikennut pariin otteeseen ja jopa tehnyt kyseistä ruokaa itse!).

Oliko muilla vaikeuksia tähän haasteeseen vastaamisessa?

Haastan kaikki, jotka eivät ole vielä haastetta tehneet!

Säännöt: Luettele itsellesi tärkeitä brändejä ja pohjusta niitä hieman. Tyyli on vapaa, mutta jonkinlaiset kuvat aiheesta ovat tietysti plussaa :). Brändit voivat olla aivan mitä tahansa – kunhan ne ovat sinulle tärkeitä. Mainitse ja linkkaa Pako Arjesta -blogi ja mahdollinen haastajablogi postaukseesi. Lisää vielä oma linkkisi Pako Arjesta -blogin alkuperäisen postauksen kommenttiosioon ( www.rantapallo.fi/pakoarjesta/brandiuskollisuus ). Muista lisätä ohjeet omaan postaukseesi. Haasteen voi halutessaan laittaa eteenpäin :).

6 kommenttia:

  1. Luulin kirjoittaneeni kommentin mutta jonnekin se hävisi. Eli siis hyvän vastauksen teit, vaikka vähän vaikea aihe haasteessa olikin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kovasti haasteesta. Toivottavasti ongelmat kommentoinnin kanssa ovat vain väliaikaisia. Itselleni näyttäisi tämä nyt ihan normaalilta.

      Poista
  2. Mielenkiintoista pohdintaa. Välillä on hyvä pysähtyä miettimään, päätyykö ostamaan tuotteen sen ominaisuuksien, brändiuskollisuuden ja/ tai tehokkaan markkinoinnin ansioista. Kuten jo esille nostit, ei brändiuskollisuuden määrittely ole kuitenkaan kovin helppoa. Ajatuksia herättävä aihe!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan totta. Hyvä pointti muuten tuo markkinoinnin vaikutus. Muistan joskus lukeneeni jonkun kolumnin, jonka kirjoittaja ei ostanut mitään tuotteita, joiden mainoksen oli nähnyt. Brändäyksestä ja mainonnasta löytyy kyllä erittäin mielenkiintoista ja ajatuksia herättävää kriittistä kirjallisuutta.

      Poista
  3. En tiedä tuliko tuo aiempi kommentti perille, kun tämä sekoili jotain, mutta laitetaan nyt lyhennetty versio :P.

    Kiva juttu, että osallistuit tähän, vaikka kyseinen aihe onkin vähän hankala.

    Itse suosin Five Fingersien sijaan Merrelin Barefooteja, jotka kuitenkin ajavat ihan saman asian :). Mahtavat kengät! Talviversiot pitäisi vielä hankkia :).

    Tuo kommentointijuttu näyttää jotain ihan outoa nyt, joten laitetaan varmuuden vuoksi vielä "allekirjoitus" loppuun.

    -Jerry / Pako Arjesta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista ja haasteen kehittämisestä. Paljasjalkakengät on kyllä niin ihania. Itse tykkään siitä, että FiveFingerseissä on kaikille varpaille se oma paikkansa, mutta tuollaiset perinteisemmän malliset helpottaisivat kyllä sopivien sukkien hankkimista :D

      Poista